tisdag 12 mars 2013

Hur gör man en mysfigur?

Att göra mysfigur;


 Steg 1.
Det här med att välja tyg, är inte det lättaste! Men det kan vara ett bra steg att börja med.

Steg 2. 
Rita ut den figuren du vill göra. Som här en pussfisk. Min dotter på 11 år ska visa hur man gör. Lägg tyget med rätsidan mot varandra, eller som det heter här hemma, finsidorna mot varandra. Som ni ser finns det små makeringar där emellan syr man inte utan lämnar öppet.


Steg 3.
Klipp inte i tyget utan sy när det är oklippt. Glöm inte att fästa lite extra vid öppningarna.



Steg 4.
Ja. Det tog jag inte någon bild på men här ska du klippa ca en halv centimeter utanför där du sytt. När du får skarpa kanter eller runda hörn behöver du flika in mot där du sytt. 

Steg 5.
Vänd figuren så att finsidan kommer ut. Sen är det bara att fylla figuren.



Då kan det se ut så här.

Snart ska vi sy igen hålet och sätta ögon och kanske några andra dekorationer på figuren.

Fortsättning följer.....


Och så här blev den lilla Pussfisken. 





För mig är det viktigt att barnen får skapa så gott dom kan själva, utan att jag lägger mig i för mycket.


Det är dock viktigt att vara med när dom ska sy med symaskinen. Det är också viktigt att vara med och visa hur man gör när man syr i knappar och liknande. Mina erfarenheter är att när ett barn har skapat någonting eget så växer deras självförtroende, och vilken mamma eller pappa vill inte det.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vi hoppas att ni ska tycka om att vara på denna sida. Om ni vill kontakta oss gärna.